دبیر فیزیک نوخندان

دبیر فیزیک نوخندان

به نام حق --- آموزشی- علمی و ...
دبیر فیزیک نوخندان

دبیر فیزیک نوخندان

به نام حق --- آموزشی- علمی و ...

فلک

فلک شیوه ی رایج تنبیه در انظار عمومی تا پیش از تغییرات نظام قضایی در سال های ۱۳۰۰ شمسی (۱۹۲۰ میلادی) بود. برای فلک کردن پاهای فرد مورد شکنجه به چوبی بسته می شود. دو نفر دو سر چوب را میگیرند و نفر یا نفراتی دیگر با ترکه کف پای او را می زنند.


در دوران قاجار و پیش از آن فلک در مکتب خانه ها برای تنبیه کودکان به کار می رفت، در خانه ها وسیله ی تنبیه خدمتکاران بود و در خیابان ها برای تنبیه بزهکاران، مخالفین سیاسی، و در مواردی حتی برای تنبیه اعیان و«نوکران دولت» به کار گرفته می شد. تنبیه و شکنجه در انظار عمومی تا پیش از تغییرات نظام قضایی در سال های ۱۳۰۰ شمسی (۱۹۲۰ میلادی) بسیار رایج بود. پس از این تغییرات این شیوه تنبیه تا سال ۱۳۵۷ در ایران کنارگذاشته شد ولی پس از آن به کارگیری اشکال مشابهی از شکنجه در انظار عمومی به نظام قضایی ایران باز گشته است
Bastinado in Persian (1864-1874). Watercolor over pencil by William Henry Pierson
فلک کردن در ایران (بین ۱۸۶۴ تا ۱۸۷۴)، آبرنگ روی مداد. نقاش: ویلیان هنری پیرسون


فلک کردن در ایران، مجله ی ایلوستریتد لاندن نیوز (۱۸۷۲)


فلک کردن در ایران، مجله ی ایلوستریتد لاندن نیوز (۱۸۹۶)


فلک (کارت پستال)


فلک کردن



فلک کردن یک بزه کار، عکاس: آنتوان سوریوگین


فلک کردن در ایران (کارت پستال)


Bastinado, from “فلک کردن، از کتاب ایران و مردمانش (۱۸۹۹) نوشته ی یوسف خنیشو


فلک کردن شاگرد مدرسه، عکاس: آنتوان سوریوگین


فلک کردن شاگرد مدرسه


منبع:http://shahrefarang.com
نظرات 7 + ارسال نظر
مینو سه‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:24 ب.ظ

شما با استفاده از چوب و فلک تو مدارس موافقید؟
به نظر من بعضی مواقع لازم میشه

سلام عزیز کاربر گرامی ,, من شخصا خیلی موافق نیستم . البته نظر شما کاملا محترم است .
در پناه حق باشید

فرشاد شنبه 8 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 03:52 ب.ظ

خیلی تنبیه وحشتناکیه
یه ناظم داشتیم که خیلی بد فلک میکرد
یادمه هر وقت فلک میشدیم تا چند روز می لنگیدیم
من که اصلا با این روش موافق نیستم

مجتبی یکشنبه 9 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 04:04 ب.ظ

متاسفانه هنوز تو بعضی روستاها و شهرهای کوچک برای تنبیه داشن آموزان از فلک استفاده میشه.

سلام به شما کاربر گرامی , من به عنوان یک معلم با این عمل کاملا مخالفم , باید از شیوه های تشویقی ویا در صورت لزوم از تنبیهات غیر بدنی استفاده کرد.
در پناه حق باشید.

وحید چهارشنبه 12 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:54 ب.ظ

به نظر من استفاده از چوب و فلک و فلک کردن بچه های شیطون و درس نخوان کار درستیه.
خودم تو مدرسه زیاد فلک شدم و با این روش موافقم.
باید دوباره تو مدارس بساط چوب و فلک راه بِافته

عادل پنج‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 05:13 ب.ظ

آیا زمان شما هم چوب و فلک بود؟
یعنی وقتی دانش آموز بودین تو مدرسه فلکتون میکردن؟

سلام عزیز گرامی , صا دقانه بگم بله و شاید هم در نتیجه اونا بود که ...

آرش شنبه 13 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:58 ب.ظ

سلام
ببخشید یعنی شما هم تو مدرسه فلک شدین؟
منظورتون از " نتیجه اونا بود که . . . " چیه؟
نکنه شما با این شیوه موافقین؟

با سلام به شما عزیز , کمی بله.

احمد یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:51 ب.ظ

زمانی که من درس میخوندم چوب و فلک بود و من هم چند بار فلک شدم و من هم فکر میکنم که در نتیجه اونها بود که تمام درسهامو قبول شدم و هیچ وقت تجدید یا رفوزه نشدم.
کاش شما هم منظورتونو کامل مینوشتین که در نتیجه اونها چه شده؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد