دبیر فیزیک نوخندان

دبیر فیزیک نوخندان

به نام حق --- آموزشی- علمی و ...
دبیر فیزیک نوخندان

دبیر فیزیک نوخندان

به نام حق --- آموزشی- علمی و ...

دانش آموزان و دانشجویان بخوانند

چطور خلاصه نویسی کنیم؟
 
پرسش: لطفا طریقه درست خلاصه نویسی کردن را بگویید؟
 
پاسخ: به طور کلی خلاصه ‌نویسی و یادداشت ‌برداری به چهار دلیل پیشنهاد می‌شود: اول اینکه هنگام مطالعه و دقیق خوانی از اصول مهم به شمار می‌آید و در عمیق تر کردن یادگیری مؤثر است. دوم حجم و زمان مرور کمتر شده و امکان مرورهای چندین باره را به شکلی سریع فراهم می ‌کند و سوم اگر به شیوه‌ای صحیح انجام گیرد به هنگام مرور بهتر و مؤثر از خود مطلب مفید واقع می ‌شود و چهارم این امکان را فراهم می‌کند که تمام مطالب و مباحث مرتبط با یک موضوع را که در کتاب درسی، جزوه، کتاب کمک آموزشی و هر منبع دیگری پراکنده باشد را در یک جا جمع ‌آوری کرده و از پراکنده خوانی جلوگیری نمود.
 
ابزار کار
خلاصه‌ نویسی علاوه بر ابزارهای رایجی که هنگام مطالعه دارید تنها یک ابزار مجزا لازم دارد و آنهم

ادامه مطلب ...

سخت ترین آیه قرآن


بسیار اتفاق افتاده است که در زندگی برای رسیدن به هدفی برنامه ریزی می کنیم و پیش می رویم اما موانع راه ، انگیزه و ایمان ما را نسبت به هدف ضعیف می کند و دلسرد می شویم و قید همه آرزوها و اهدافمان را می زنیم .


چه کار کنیم تا در این مسیر هدفمند زندگی کنیم؟

مقاومت و پایداری مهمترین عنصر پیروزی و موفقیت می باشد سعی ما در رسیدن به اهداف زندگی بالابردن کیفیت زندگی است . درس می خوانیم و کار و تلاش می کنیم تا حس و حال خوبی در مسیر زندگی داشته باشیم اما گاهی اوقات میزان رضایت ما به شدت پایین می آید و موانع ما را از مسیر واقعی منحرف می سازد .

 

قدم اول=هدفمندی

در قدم اول باید هدف خود را از زندگی خود جهت و معنای واقعی دهیم گروهی 

ادامه مطلب ...

شیوه مرور کردن درس ها

 پرسش: شیوه مرور کردن درس ها برای کنکور به چه شکل می باشد؟

 

پاسخ: مرور می‌تواند به سه شکل زیر صورت پذیرد:

 

مرور از روی جزوه و کتاب:

در این نوع مرور، داوطلب، مطلب را از منبع اولیه مجددا مرور می‌کند. یقینا حتی اگر فقط مطالب مهم و قسمت‌هایی که علامت زده شده نیز مطالعه شوند، باز هم مرور از روی جزوه زمان زیادی را صرف خواهد کرد.

 

مرور با تست:

می‌توانید با زدن تست، ضمن حفظ آمادگی مطالب مورد مطالعه، آن را مرور کنید؛ اما مرور با تست نمی‌تواند جامعیت مطلب را تضمین کند. یعنی ممکن است بخشی از مطلب یا نکاتی وجود داشته باشند که در مجموعه تست مورد سوال قرار نگیرد.

 

مرور از روی الگوی یادآوری (خلاصه‌نویسی):

 این نوع مرور، کامل‌ترین و مطمئن‌ترین و نیز سریع‌ترین شکل مرور است.

در این نوع مرور، شما باید الگوی یادآوری فصل مورد نظر را در ذهن خود رسم کنید و سعی کرده تمامی قسمت‌ ها را یادآوری کنید و اگر نتوانستید بخشی از الگو را یادآوری نمایید، باید ابتدا کمی به ذهن‌تان فشار بیاورید تا گرسنه شود و آنگاه می‌توانید از روی منبع اصلی (جزوه و کتاب) آن را کامل کنید.

این کار باعث می‌شود تا شما تمامی مطالب را مرور کنید و مطلبی از قلم نیفتد. البته بعد از مرور الگو، می‌توانید تعدادی تست (به تناسب زمان و مبحث) نیز بزنید.

 

اما اینکه با چه فاصله زمانی، مطالب را مطالعه و مرور می‌کنیم نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته، مطالب باید یک روز بعد از رسم الگوی یادآوری فصل مجددا مرور شوند. تا یک هفته بعد مطالب در حافظه ما وجود دارد، اما یک هفته بعد باید مجددا الگو را به روش گفته‌شده مرور کرد. سومین مرور یک ماه بعد است و اگر مطالب چهار ماه بعد مرور شوند، بیشتر جزئیات در حافظه ما باقی خواهند ماند.

 

شما می‌توانید برای تنظیم دقیق این فواصل زمانی از یک تقویم استفاده کنید. به این ترتیب که بعد از رسم الگوی یادآوری، در فواصل یک روز، یک هفته، یک ماه و چهار ماه، نام الگویی را که باید مرور کنیم، یادداشت کرده تا در روز مرور آن را به‌ طور کامل انجام دهیم.

منبع

http://www.tebyan.net 

 

برق مصرفی کامپیوتر شما !

 

با توجه به تغییر قیمت برق ، شاید برا شما هم دانستن اینکه کامپیوترتان در طول روز چند تومان برق مصرف می کند، اهمیت داشته باشد. پس این راهنمای ساده را از دست ندهید

مرحله اولدر اولین قدم باید میزان برق مصرفی کامپیوترتان را به کیلووات محاسبه کنید. اینکه هارد، سی پی یو، کارت گرافیک یا مانیتورتان چه میزان برق مصرف می کنند. کار چندان سختی نیست. برنامه رایگانJoulemeter این کار را برای تان راحت کرده. تنها کافی است آن را نصب کنید، تا به سرعت میزان مصرف قطعات مختلف کامپیوتر یا لپ تاپ تان را در اختیارتان بگذارد. البته در صورت عدم استفاده از این برنامه هم، چنین محاسبه ای چندان کار مشکلی نخواهد بود. زیرا امروزه بر روی جعبه و یا پشت هر محصولی میزان مصرف آن به وات (W) درج شده است.

 

مرحله دومحال باید قیمت برق در منطقه تان را بیابید. این قیمت معمولا به صورت مبلغی برای هر واحد مصرف و یا مبلغ به ازای هر کیلووات ساعت کارکرد، اعلام می شود. به گمانم با نگاهی به قبض برق دوره گذشته تان، به راحتی می توانید مبلغ پایه برق در منطقه تان را پیدا کنید.

البته این قیمت های اعلام شده توسط وزارت نیرو هم ممکن است کمک تان کند:
پله اول از ۰ تا ۱۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۲۷۰ریال، پله دوم از ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۳۲۰ریال، پله سوم از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۷۲۰ریال، پله چهارم از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۱۳۰۰ریال، پله پنجم از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۱۵۰۰ریال، پله ششم از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت با قیمت ۱۹۰۰ریال و پله هفتم که مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت است، با قیمت ۲۱۰۰ریال محاسبه می‌شود.

 

حال شما میزان مصرف کامپیوتر و قیمت هر واحد برق را دارید. تنها کافی است آنها را تبدیل و در هم ضرب کنید تا مقدار تقریبی خوراک روزانه و ماهانه کامپیوترتان را محاسبه کنید. البته یادتان باشد که هزینه برق مودم، روتر ، هارد اکسترنال و ابزارهای این چنینی را به حساب نیاورده ایم.

 

محاسبه هزینه تامین برق یک کامپیوتر 
بگذارید با یک مثال شیوه محاسبه مصرف برق را روشن تر توضیح بدهیم. فرض کنید که یک مانیتور ۵۰W دارید. این بدین معنی است که مصرف آن ۵۰ وات در ساعت و یا به شکل درست تر ۵۰/۱۰۰۰ یعنی ۰.۰۵ کیلووات در هر ساعت است. حال اگر قیمت برق را همان حداقل ۲۷۰ریال برای هر کیلووات در نظر بگیریم و این مانیتور ۸ ساعت در روز روشن باشد، تقریبا در هر روز باید ۱۰۸ریال (۸x۲۷۰x۰.۰۵) برای هزینه برق آن کنار بگذاریم، تا آمادگی لازم برای فیش سر ماه را داشته باشیم.

 

خب، حالا شما هم دست به کار شوید و با اطلاعات به دست آمده از Joulemeter حساب کنید که هر روز چند تومان باید برای شرکت برق کنار بگذارید! و البته اگر روش های بهتر و دقیق تری هم برای محاسبه قیمت برق مصرفی سراغ دارید آن را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

رنگین‌کمان آتش

رنگین‌کمان آتش (circumhorizontal arc ) در اثر عبور نور از بلورهای یخ شش وجهی تشکیل دهنده ابر سیروس رخ می‌دهد.

این رنگین‌کمان همانند رنگین‌کمان‌های معمولی نیست، رنگین‌کمان آتش (circumhorizontal arc ) در اثر عبور نور از بلورهای یخ شش وجهی تشکیل دهنده ابر سیروس رخ می‌دهد. در ضمن خورشید باید در ارتفاع بالایی از آسمان ،یعنی حدود ۵۸ درجه بالای افق باشد.این پدیده هنگامی که خورشید در زاویه ۶۸ درجه نسبت به افق قرار می گیرد ، به حداکثر شدت خود می رسد.اگر در تابستان به کشورهایی که در ناحیه جنوبی کره زمین واقعند سفر کنید، شانس دیدن این پدیده را خواهید یافت.در کشورهای شمالی یا غربی همواره خورشید پایینتر از ۵۸ درجه قرار دارد به همین خاطر وقوع این پدیده تقریباً غیرممکن است.



 

به مناسبت(سالگرد شهادت سپهبد شهید صیاد شیرازی)

شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی

در بامداد 21 فروردین 1378، امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در حال خروج از منزل، به وسیله ی منافقین مسلح در پوشش رفتگر، در برابر دیدگان فرزندش به شهادت رسید و منافقین کوردل، رسماً اقدام به این جنایت هولناک را به عهده گرفتند

زندگی نامه

شهید در سال 1323، در شهرستان درگز دیده به جهان گشود و در سال 1346، موفق به اخذ درجه کارشناسی از دانشگاه افسری شد و سپس در بخش های مختلف ارتش، به ویژه در غرب کشور به وظیفه ی پاسدارای از کشور پرداخت. وی پس از طی دوره ی تخصص توپخانه به عنوان استاد، در مرکز آموزش توپخانه اصفهان، مشغول به تدریس شد.   

شهید صیاد شیرازی در سازماندهی نیروهای انقلابی ارتش نقش بسزایی داشت. و پس از پیروزی انقلاب، در بحبوحه ی غائله سال 1358 ضد انقلاب در کردستان، به فرماندهی عملیات شمال غرب کشور برگزیده شد و در پاکسازی کردستان به همراه شهید دکتر چمران و دیگر رزمندگان غیور اسلام نقش مهمی ایفا نمود. پس از خلع بنی صدر، برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه اندازی کرد.

 حکم انتصاب به فرماندهی نیروی زمینی

پس از شهادت سرلشکرولی الله فلاحی، امیر متعهد، شجاع و فداکار ارتش، که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش ارزنده ای در حفظ انسجام نیروی زمینی ارتش و نیز سازماندهی واحدهای آن داشت و تا هنگام شهادت در جهت حفظ روحیه و توان رزمی نیروهای تحت فرماندهی خود از کردستان تا خوزستان لحظه ای نیاسود؛ در 9 مهر 1360، زنده یاد سرلشکر ظهیرنژاد (فرمانده ی وقت نیروی زمینی) به سمت رییس ستاد مشترک ارتش منصوب و امیر شهید سپهبد صیاد شیرازی ( با درجه سرهنگی) با حکم امام خمینی« قدس سره» به عنوان فرمانده ی نیروی زمینی ارتش منصوب شد

درخواست انتصاب شهید صیاد شیرازی با پیشنهاد رییس شورای عالی دفاع به شرح زیر صورت گرفت:

«محضر شریف فرماندهی کل حضرت امام خمینی مدظله العالی. با توجه به انتصاب تیمسار ظهیرنژاد به سمت ریاست ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران به موجب مصوبه شورای عالی دفاع در جلسه ی فوق العاده نهم مهرماه 1360 بر اساس بند «د» اصل 110 قانون اساسی، جناب سرکار سرهنگ علی صیاد شیرازی، فرمانده عملیات شمال غرب به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت حضرتعالی پیشنهاد می گردد

رییس شورای عالی دفاع: اکبر هاشمی رفسنجانی – نهم مهرماه 1360

امام خمینی قدس سره موافقت خود را به شرح زیر اعلام فرمودند:   بسمه تعالی «موافقت می شود

روح الله الموسوی الخمینی

شهید صیاد شیرازی، امیر سرفراز ارتش اسلام با توانی شگفت و روحیه ای کم نظیر در سلسله عملیات پیروزمند ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، مطلع الفجر، محرم، والفجر 1، 2، 3، 4، ... خیبر و بدر فرماندهی نیروهای ارتش را بر عهده داشت و در 23 تیر 1365، به فرمان امام خمینی قدس سره به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد.

در متن حکم امام خطاب به آن شهید گرانقدر چنین آمده بود:«برای فعال کردن هر چه بیشتر و بهتر قوای مسلح کشور ضرورت دارد از تجربه ی اشخاصی که در متن مسایل جنگ بوده اند، استفاده هر چه بیشتر بشود؛ بدین سبب سرکار سرهنگ صیاد شیرازی، و وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تا پایان جنگ به عضویت شورای عالی دفاع منصوب می نمایم.»با توجه به مسؤولیت خطیر شهید صیاد شیرازی در شورای عالی دفاع، بنا به درخواست ریاست آن شورا و موافقت امام خمینی قدس سره، شهید بزرگوار (در مرداد 1365) در شورای عالی دفاع مشغول انجام وظیفه شد و مسؤولیت فرماندهی نیروی زمینی ارتش به سرتیپ حسنی سعدی واگذار گردید.

حضرت امام خمینی قدس سره در حکم فرمانده جدید نیروی زمینی ارتش پیرامون خدمات شهید سرافراز ارتش چنین فرمودند:« با تقدیر از زحمت های طاقت فرسای سرکار سرهنگ صیادشیرازی که با تعهد کامل به اسلام و جمهوری اسلامی، در طول دفاع مقدس از هیچ گونه خدمتی به کشور اسلامی خودداری نکرده و امید است در آینده  نیز در هر مقامی باشد، موفق به ادامه ی خدمت های ارزنده خود بشود...»شهید سپهبد صیاد شیرازی در 18 اردیبهشت 1366، از سوی امام قدس سره به دریافت درجه  ی سرتیپی نایل آمد. امیر شجاع ارتش اسلام در مهر 1368، بنا به درخواست رییس ستاد کل نیروهای مسلح، و با موافقت و حکم فرماندهی معظم کل قوا به سمت معاونت بازرسی ستاد کل و در شهریور 1372 به سمت جانشین ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.

شهید شجاع و ارجمند ارتش جمهوری اسلامی ایران، در 16 فروردین 1378، همزمان با عید خجسته ی غدیرخم به درجه سرلشکری نایل آمد و چند روز بعد، با افتخار شهادت، به درجه ی سپهبدی ارتقا یافت.

شهید صیاد شیرازی پس از دریافت درجه ی سرلشکری خطاب به خانواده اش می گوید:«بسیار شاد و خرسندم؛ البته نه به خاطر دریافت این درجه، بلکه به خاطر رضایتی که امید دارم امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری از من داشته باشند. مقام، درجه و اسم و رسم در نظر من هیچ جایگاهی ندارد.» 

قسمت هایی از وصیت نامه ی شهید سپهبد صیاد شیرازی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و سلم.

انالله و انا الیه راجعون

هذا ما وعدنا الله و رسوله و صدق الله و رسوله. اللهم زدنا ایماناً و ارحمنا. اشهد ان لااله الا الله وحده لا شریک له و أن محمّداً عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق و ان الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهرا، سیدة  نساء العالمین و أن علیاً أمیرالمؤمنین  و الحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمّد بن علی و جعفر بن محمّد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمّد بن علی و علی بن محمّد و الحسن بن علی و الحجة القائم المنتظر صلواة الله و سلامه علیهم ائمتی و سادتی و موالی بهم اتولی و من اعدائهم اتبرء و أن الموت و النشور حق و الساعة آتیة لا ریب فیها و أن الجنة و النار حق.اللهم أدخلنا جنتک برحمتک و جنّبنا و احفظنا من عذابک بلطفک و احسانک یا لطیفاً بعباده یا أرحم الراحمین.خداوندا! این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت، اسلامت، نظامت و ولایت قرار دادی؛ خدایا! تو خود می دانی که همواره آماده بوده ام آن چه را که تو خود به من دادی در راه عشقی که به راهت دارم نثار کنم. اگر جز این نبودم آن هم خواست تو بود.پروردگارا رفتن در دست توست، من نمی دانم چه موقع خواهم رفت ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار دهی و آن قدر با دشمنان قسم خورده دینت بجنگم تا به فیض شهادت برسم.خداوندا ولی امرت حضرت آیت الله خامنه ای را تا ظهور حضرت مهدی(عج)، زنده، پاینده و موفق بدار. آمین یا رب العالمین – من الله التوفیق  علی صیاد شیرازی، 19 دی ماه 1371 – 15 رجب 1413

روحش شاد راهش پر رهروباد

مناسبتی


اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک ...


ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رو به تمام دوستداران

و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت می گم


از آب نه،از مهر آب می گویم از فاطمه که همیشه فاطمه است نام عزیز مادرم نام خواهرم پاک و روشن و زلال

به خاطر نام عزیز فاطمه به پا می ایستم تمام عمر،دست به سینه و از سینه ای که از گریه لبریز است می گویم خاک پای تو هستم تا ابد تا همیشه
فاطمه بنت نبی 
پیشکش به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها - به امید گوشه چشمی

عکس را در اندازه اصلی ببینید کلیک

فیزیک کوانتوم و حقایق شگفت انگیزش

خورشید می توانست از موز ساخته شده باشد

خورشید بسیار پرحرارت است زیرا وزن چند میلیارد میلیارد میلیارد تنی آن گرانش عظیمی به وجود می آورد که در نتیجه هسته ستاره را تحت فشاری غیرقابل تصور گذاشته و در نتیجه فشار بالاحرارت فوق العاده تولید می کند. در صورتی که به جای گاز هیدروژن از میلیاردها میلیارد میلیارد تن موز استفاده می شد نیز همان میزان فشار و در نتیجه همان مقدار حرارت در خورشید به وجود می آمد. با این حال با افزایش حرارت، اتم ها با بخش های مختلف ساختار ستاره یی برخورد کرده و انرژی اتمی را به وجود می آورند که در اینجا تفاوت میان حضور هیدروژن و موز در ساختار خورشید آشکار خواهد شد.

هرچه سریع تر حرکت کنید سنگین تر می شوی

در صورتی که بسیار سریع بدوید به صورت لحظه یی و نه دائم، سنگین وزن خواهید شد. سرعت نور مرز سرعت در جهان است در این صورت زمانی که جسمی با سرعتی نزدیک به نور در حرکت است و شما به آن نیرویی وارد کنید، به سرعت آن نخواهید افزود بلکه تنها به آن انرژی اضافی وارد کرده اید که این انرژی  

ادامه مطلب ...

 

وقتی سهمِ من از باران .. تنها قطره ایست که در ابرِ دلم زندانیست

وقتی بی قرارِ بارانی هستم که در دلِ ابر است

وقتی آسمان نمی بارد و  هوایش وارونه است

وقتی هر چه می بینم

یا هر چه می شنوم غمگین است

دلم یک گوشه ی دنج را طلب می کند از من

ای آسمان .. خوب گوش کن ....

امروز .. اگر تو هم نباری .. من .. می بارم ..

نمی دانم کجا .. اما حتما جایی هست ..

جایی که دور از چشمِ مردمان باشد

 جایی که هیچ نگاهی نگرانِ نگاهم نمی شود

ابرهای خیالم .. سنگینند و گلویِ دلم درد گرفته است

تا نبارند .. آرام نخواهند شد

امروز ... بی ترس از نگاه کنجکاوان

خواهم گریست ... شاید سبک شدم

تقویم دوازده حیوانی در تاریخ و فرهنگ ایرانی


جای شگفتی است که در دوره صفویه با وجود اینکه به این تقویم توجه وافر و علاقه خاصی معطوف شده، از ریشه‌های تاریخی آن و اینکه این تقویم از کجا آمده است بی خبربوده اند، این تعجب ما وقتی بیشتر می‌شود که....


ادامه مطلب ...