دبیر فیزیک نوخندان

دبیر فیزیک نوخندان

به نام حق --- آموزشی- علمی و ...
دبیر فیزیک نوخندان

دبیر فیزیک نوخندان

به نام حق --- آموزشی- علمی و ...

پیام تبریک

 فرا رسیدن بهار تعلیم و تربیت مبارک باد.باز می آید صدای مدرسه
بانگ شادی هوی و های مدرسه
مرغ دل پر می زند از اشتیاق
در هوای با صفای مدرسه
زنگ تفریح است و خوش پیچیده است
عطر بازی در فضای مدرسه
بوی مهر و مهربانی  میدهد
ماه مهر و ابتدای مدرسه
از میان خاطرات کودکی
می روم تا جای جای مدرسه
ناظم مدرسه می گوید : سلام
بچه های با وفای مدرسه
جایتان در قلب ما ، خوش آمدید
پایتان بر چشمهای مدرسه

اگه گفتی شباهت معلم با دماسنج چیه؟

هر دوشون وقتی صفر رو نشون میدن ، آدم می لرزه!

به اول مهـــر خوش اومدی

ساخت آلبوم عکس دیجیتال

با استفاده از Xilisoft Photo to Flash 1.0.1 Build 20120227 می توانید به سادگی تمام و بدون نیاز به دانش قبلی ، یک آلبوم عکس دیجیتال زیبا طراحی کنید و از دیدن آن با خانواده خود نهایت لذت را ببرید. در این نرم افزار می توانید در چند مرحله بسیار ساده عکس های خود را انتخاب و اضافه نمایید ، در صورت نیاز یک فایل موسیقی به آن بیافزایید ، افکت های دلخواه خود را از میان انواع افکت های جذابی که در نرم افزار گردآوری شده انتخاب کنید و در نهایت آن را به صورت یک فایل فلش ذخیره نمایید. علاوه بر این ها امکانات جذاب بسیاری در نرم افزار گنجانده شده است که کمی جستجو در آن می توانید آنها را بیابید و از استفاده از آنها لذت ببرید.


برخی ویژگی های نرم افزار Xilisoft Photo to Flash 1.0.1 Build 20120227 :

  • ساخت آلبوم های فلش بسیار زیبا بدون نیاز به دانش اولیه.
  • امکان استفاده از فایل های با فرمت هایی چون: jpg ، jpeg ، png ، gif ، bmp ، tiff ، xbm و .xpm
  • دارای افکت های زیبا و جذاب.
  • امکان انتخاب تصویر بک گراند.
  • کاربرد آسان.
  • سازگار با نسخه های مختلف ویندوز.

توضیحات :

  • فایل Dll رو در مسیر نصب نرم افزار قرار بدید و با سریال داده شده رجیستر کنید.



دانستنی‌های کره زمین

خورشید را 9 سیاره احاطه کرده‌اند که در بین آنها کره زمین از نظر فاصله با خورشید، سومین کره است و از چهار سیاره داخلی بزرگ‌تر است. از پنج سیاره بیرونی، چهار تای آنها از کره زمین بزرگ‌تر هستند. زمین در مداری گردش می‌کند که هیچ وقت از 5/91 میلیون مایل به خورشید نزدیک‌تر نمی‌شود و از 5/94 میلیون مایل دورتر نمی‌شود. جالب‌تر اینجا است که این مدار تقریباً دایره مانند است و اگر غیر از این بود زندگی روی کره زمین غیر ممکن می‌شد زیرا حیوانات و گیاهان در زمستان از سرما یخ می‌زنند و در تابستان از گرما کباب می‌شدند. ‏
زمین در مقایسه با کائنات یک کره جوان و جدید است با این حال زمین حدود 5/4 هزار میلیون سال عمر دارد. کشف این موضوع از بررسی‌های انجام شده توسط رادیواکتیو که در تعیین عمر سنگ‌ها از آن استفاده می‌شود، به دست آمده است. تمامی عناصر رادیواکتیو همانند اورانیوم که برای عکس العمل تعیین شده به کار می‌رود، به عناصر مختلف در میزان ثابتی، تغییر شکل می‌دهند. به وسیله اندازه گرفتن این دو، یعنی مقدار عنصر رادیواکتیو اصلی و عنصر رادیواکتیو تغییر شکل یافته، می‌توان عمر تشکیل سنگ را حساب کرد. قدیمی‌ترین سنگ‌هایی که تا کنون به دست آمده‌اند حدود 3 هزار میلیون سال عمر داشته‌اند ولی به طور یقین زمین سال‌های طولانی قبل از این که سطح سنگ‌ها شروع به تشکیل یافتن کنند، وجود داشته است. ‏
اگر چه ستاره شناسان و سیاره شناسان چندین تئوری درباره چگونگی بوجود آمدن زمین و بقیه سیارات منظومه شمسی ارائه داده‌اند ولی هنوز شک و تردید فراوانی در رابطه با مبدأ تشکیل زمین وجود دارد. هر کدام از این تئوری‌ها باید شامل این واقعیت باشد که تمامی سیاره‌های بزرگ‌تر در مدار دایره مانندی در اطراف خورشید گردش می‌کنند و این مدارها تقریباً در یک سطح نزدیک هم قرار می‌گیرند. حقیقت دیگری که باید توضیح داده شود این است که تمامی کرات در یک جهت به دور خورشید می‌چرخند و آن در جهتی است که خورشید به تناوب دور می‌زند. حتی عجیب‌تر این که فاصله کرات مختلف از خورشید از نظر ریاضی به وسیله یک معادله ساده با هم نسبت دارند و به نام قانون «باد» نامیده می‌شود. البته ممکن است این فقط یک تصادف و اتفاق باشد یا احتمال دارد رابطه با مبدأ اصلی منظومه شمسی داشته باشد. ‏
در اینجا دو تئوری اصلی به وجود می‌آید یکی این که یک رشته طولانی از بخار داغ به وسیله

ادامه مطلب ...

علم به زبان ساده

با استفاده از چند ماده شیمیایی که به آسانی و در هر خانه‌ای به آنها دسترسی دارید، می‌توانید در لیوانی که محتوی مایعات رنگی مختلف است گازی ایجاد کنید که موجب فوران مایع درون لیوان شود. برای انجام این آزمایش به یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین، یک قاشق غذاخوری پودر لباسشویی 180 سی‌سی آب، 60 سی‌سی سرکه و چند قطره رنگ خوراکی نیاز دارید.

یک لیوان که حجم آن حدود 400 سی‌سی است را در یک سینی پلاستیکی یا فلزی قرار دهید. جوش‌شیرین و پودر لباسشویی را درون لیوان بریزید. آب را به آنها اضافه کنید و سپس چند قطره رنگ خوراکی نیز به محتویات لیوان بیفزایید. محتویات لیوان را به آرامی هم بزنید. برای این‌که ایجاد گاز در لیوان و به جوش آمدن و کف کردن محتویات درون لیوان را مشاهده کنید، باید بسرعت سرکه را درون لیوان بریزید. بلافاصله پس از این‌که سرکه را داخل لیوان می‌ریزید، کف در لیوان ایجاد شده و از سر آن بیرون می‌ریزد به این ترتیب سطح سینی که زیر لیوان گذاشته‌اید را پوششی از حباب‌های بسیار ریز و کوچک می‌پوشاند. برای این‌که همزمان با ریختن سرکه رنگ محلول درون لیوان را تغییر دهید، می‌توانید به جای رنگ خوراکی از آب کلم قرمز استفاده کنید. به این ترتیب با افزودن سرکه به داخل لیوان، رنگ محلول درون آن از آبی مایل به سبز به رنگ قرمز مایل به نارنجی تغییر می‌کند. می‌توانید به جای آب کلم از آب انگور هم استفاده کنید تا نتیجه متفاوتی را نظاره‌گر باشید.

در این محلول، واکنش شیمیایی بین جوش‌شیرین و سرکه حباب‌های ریزی ایجاد می‌کند که مانند گاز از داخل لیوان بیرون می‌ریزد. در حقیقت در نتیجه واکنش بین سرکه و جوش‌شیرین، محصولاتی تولید می‌‌شود که یکی از آنها گاز دی‌اکسیدکربن است. این گاز حباب‌های ریزی ایجاد می‌کند که در میان مولکول‌های محلول درون لیوان به دام می‌افتد. وجود پودر لباسشویی مانع از بین رفتن این حباب‌ها شد. بنابراین داخل لیوان کف ایجاد می‌شود. از آنجا که حجم گاز ایجاد شده بسیار بیشتر از حجم لیوان است، از آن بیرون می‌ریزد. جوش‌شیرین همان بی‌کربنات‌سدیم است. سرکه نیز حاوی اسید استیک محلول در آب است. بی‌کربنات‌سدیم با اسید سرکه واکنش می‌دهد و در نتیجه این واکنش گاز دی‌اکسیدکربن، استات سدیم و آب حاصل می‌شود.

علت اصلی که در پخت کیک و شیرینی از بی کربنات سدیم به عنوان خمیر مایه استفاده می‌شود واکنشی است که به ایجاد گاز دی‌اکسیدکربن منجر می‌شود. در حقیقت کیک‌ها نوعی کف جامد هستند. زمانی که حباب‌های دی‌اکسیدکربن که در نتیجه واکنش بی‌کربنات‌سدیم ایجاد شده‌اند داخل خمیر به دام می‌افتند، ماده کف‌مانندی داخل خمیر ایجاد می‌شود. با پختن کیک خمیر آن خشک می‌شود و حباب‌های گاز دی‌اکسیدکربن حفره‌هایی را داخل کیک ایجاد می‌کند.


منبع:http://www.vecam2.blogfa.com

تخم‌مرغ‌های شفاف


با استفاده از این راهکار می‌توانید از طریق انجام یک واکنش شیمیایی، پوسته کلسیمی تخم‌مرغ را از بین برده و نمایی شفاف را از آنچه در یک تخم‌مرغ نهفته است، نظاره‌گر باشید. به این ترتیب یک تخم‌مرغ نیمه‌شفاف در اختیار دارید که وقتی آن را به آرامی تکان می‌دهید، می‌توانید حرکت زرده تخم‌مرغ داخل سفیده را براحتی ببینید. کلسیم که از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده پوسته تخم‌مرغ است، عنصری شیمیایی با عدد اتمی 20 است که پنجمین عنصر فراوان در پوسته زمین نیز محسوب می‌شود.

برای انجام این آزمایش به یک یا تعداد بیشتری تخم‌مرغ خام، یک لیوان شیشه‌ای بزرگ و مقداری سرکه سفید نیاز دارید. ابتدا تخم‌مرغی که خام است را داخل لیوان شیشه‌ای قرار دهید. سپس سرکه را نیز داخل لیوان بریزید تا تخم‌مرغ به طور کامل در سرکه غوطه‌ور شود. لیوان را تا 24 ساعت در گوشه‌ای قرار دهید. پس از گذشت این مدت متوجه تشکیل حباب‌هایی بسیار کوچک روی سطح پوسته تخم‌مرغ می‌شوید. در این مرحله باید سرکه درون لیوان را خالی کرده و دور بریزید. باز هم مقداری سرکه تازه روی تخم‌مرغ بریزید و بگذارید برای 2 روز در همین شرایط قرار بگیرد. سپس تخم‌مرغ را از لیوان خارج کرده و سطح آن را به آرامی با آّب بشویید. در این مرحله پوسته سخت تخم‌مرغ به طور کامل در سرکه حل شده و هیچ اثری از آن روی تخم‌مرغ باقی نمانده است و آنچه می‌بینید یک تخم‌مرغ شفاف است که محتویات درون آن نیز قابل مشاهده است. فکر می‌کنید اگر تخم‌مرغ را برای مدت زمان بیشتری داخل سرکه بگذارید چه تغییری می‌کند؟ می‌توانید به جای سرکه از مایعات دیگری در این آزمایش استفاده کنید و تاثیر آنها بر پوسته تخم‌مرغ را مورد بررسی قرار دهید. پوسته تخم‌مرغ از کربنات کلسیم ساخته شده است. وقتی تخم‌مرغ را برای مدت زمانی طولانی در مجاورت سرکه یا به عبارتی اسیداستیک قرار می‌دهید، سرکه با پوسته تخم‌مرغ واکنش نشان داده و کربنات کلسیم را به کلسیم و گاز دی‌اکسیدکربن تجزیه می‌کند. در نتیجه این واکنش شیمیایی، پوسته سخت تخم‌مرغ در سرکه حل شده و از بین می‌رود و پوسته شفاف داخلی آن نمایان می‌شود که تصویری متفاوت از تخم‌مرغ‌هایی است که در شرایط معمولی می‌بینیم و از این رو می‌توان این تخم‌مرغ‌ها را از نظر ظاهری شگفت‌انگیز نامید، زیرا داشتن پوسته سخت ازجمله ویژگی‌هایی است که به تخم‌مرغ اختصاص دارد، اما با این روش شکل ظاهری آن دستخوش تغییراتی اساسی و جالب می‌شود که بخصوص می‌تواند روش مناسبی برای آشنایی دانش‌آموزان با ساختمان داخلی تخم‌مرغ و اجزای آن باشد. می‌توانید مشابه این آزمایش را برای پوشش‌های کلسیمی دیگری نیز انجام دهید و آنچه در این فرآیند اتفاق می‌افتد را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

    مترجم: جواد ابویی    

منبع:    science fun

برگرفته شده از ضمیمه سیب روزنامه جام جم

چرا پرنده‌ها دچار برق گرفتگی نمی‌شوند؟

 تاکنون، پرندگانی زیادی را دیده‌اید که در حین پرواز، ناگهان روی سیم‌های انتقال برق فرود می‌آیند و احتمالا این سوال برای شما مطرح شده است که به رغم وجود جریانی با ولتاژ بالا در این سیم‌ها چرا این پرندگان دچار برق گرفتگی نمی‌شوند؟

حقیقت این است که روی این سیم‌ها هیچ پوشش عایقی هم وجود ندارد و به همین علت قرار گرفتن این سیم‌ها در ارتفاعات کم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. تنها دلیلی که موجب می‌شود پرندگان بندرت در این شرایط، دچار برق گرفتگی شوند، این است. که وقتی پرندگان روی این سیم‌ها می‌نشینند تنها با سطح سیم‌ها در تماس هستند و بدن آنها با هیچ جای دیگری در ارتباط نیست. انرژی الکتریکی نیز مانند دیگر انواع انرژی در جهتی حرکت می‌کند که به حالتی از موازنه یا تعادل دست یابد. به عبارت دیگر، انرژی از مناطقی که انرژی در آنجا بیشتر است، به مناطقی که با کمبود انرژی مواجه است جریان پیدا می‌کند و همیشه برای رسیدن به این وضعیت، مسیری را انتخاب می‌کند که با مقاومت کمتری در طول مسیر حرکت روبه‌رو شود. اگر پرنده یک پای خود را روی سیم برق قرار دهد و پای دیگرش را روی سطح زمین یا سیم دیگری با ولتاژ کمتر بگذارد، با مشکل برق گرفتگی مواجه خواهد شد، اما در شرایطی که هر دو پایش روی یک سیم برق باشد یا یک پای این پرنده روی سیمی با همان ولتاژ قرار گرفته باشد، هیچ خطری پرنده را تهدید نخواهد کرد. بنابراین جریان هیچ مسیری را برای انتقال پیدا نخواهد کرد و در همان مسیر سیم که کمترین مقاومت ممکن را دارد باقی می‌ماند.

می‌توان گفت، تنها در شرایطی که جریان از بدن پرنده عبور کند و از یک مسیر با ولتاژ بالا به مسیر دیگری با ولتاژ پایین منتقل شود، پرنده دچار برق‌گرفتگی می‌شود. انسان‌ها نیز اگر دو دست خودشان را روی یک سیم برق بگذارند و از آن آویزان شوند، تا زمانی که به زمین یا دکل‌های مخابراتی نزدیک نشوند با مشکل برق گرفتگی مواجه نخواهند شد، چراکه در چنین وضعیتی هیچ مسیری برای عبور جریان برق از بدن فرد وجود نخواهد داشت. در عین حال هیچگاه به شما توصیه نمی‌کنیم چنین کاری را امتحان کنید.

برای اثبات این حقیقت در ذهن‌تان تنها کافی است سرتان را رو به آسمان بلند کنید و نگاهی به پرندگانی بیندازید که روی این سیم‌ها فرود می‌آیند و پس از رفع خستگی به پرواز در آسمان ادامه می‌دهند.


راز چسب‌های نواری


به نظر می‌رسد، دانستن اصول فیزیک حاکم بر ماهیت عملکرد چسب‌های نواری نمی‌تواند به منزله در دست داشتن کلید ورود به دنیای ساخت و تولید آن باشد، اما برخلاف آنچه دانشمندان دریافته‌اند، می‌توان با یافتن پاسخ این سوال برای بسیاری از سوالاتی که در این زمینه ذهن افراد را به خود مشغول کرده، به پاسخ قابل قبولی دست یافت.

اگر سطح یک تکه چسب نواری را به کمک یک میکروسکوپ قوی و پیشرفته مورد بررسی قرار دهید، مشاهده می‌کنید سطح آن مسطح نیست. در سطح چسب نواری، نقاط فرورفته و برجستگی‌هایی وجود دارد که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود.

زمانی که سطح چسب نواری در تماس با سطح دیگر تحت فشار قرار می‌گیرد، حباب‌های هوا در فاصله میان این دو سطح و در داخل فرورفتگی‌های سطح چسب به دام می‌افتد. این حباب‌های هوا مانند میلیون‌ها واحد مکنده عمل می‌کند و به همین دلیل، چسب به سطح مورد نظر چسبیده و بسختی از آن جدا می‌شود. برای این‌که چسب را از سطحی که به آن چسبیده، جدا کنید باید حباب‌های هوای به دام افتاده را آزاد کنید. برای این کار باید به آرامی چسب را از روی کاغذ بلند کنید، زیرا وقتی چسب نواری روی سطحی می‌چسبد، حباب‌های هوا به گونه‌ای مهر و موم می‌شود که حتی یک مولکول هوا هم نمی‌تواند به داخل هیچ کدام از این حباب‌ها راه یابد. با چسبیدن نوار چسب روی سطح مورد نظر فشار هوای داخل هر یک از حباب‌ها و ابعاد آنها کاهش می‌یابد. به این معنی که فشار هوای محیط بر فشار هوای داخل حباب‌های هوا غلبه کرده، موجب هرچه بهتر چسبیده شدن آن می‌شود، اما اگر نیروی کافی اعمال کنید، می‌توانید براحتی چسب را از هر سطحی جدا کنید. وقتی برش یا منفذ کوچکی در سطح چسب ایجاد می‌شود، هوا به سطح زیر چسب نفوذ کرده، چسب براحتی جدا می‌شود. ماده چسبنده موجود در چسب‌های نواری با ماده چسبنده‌ای که در چسب‌های مایع وجود دارد متفاوت است. بر خلاف چسب‌های مایع که ماده چسبنده آن پس از خشک شدن موجب چسبیدن دو سطح یا دو قطعه مختلف می‌شود؛ چسب‌های نواری به محض این‌که قطعه‌ای از آن را جدا می‌کنید، این قابلیت را دارند که سطوح یا قطعات مورد نظر را به هم بچسبانند؛ البته نوع ماده چسبنده‌ای که در تهیه چسب‌های نواری به کار می‌رود با توجه به کاربرد آن متفاوت است.


منبع:

http://vecam2.blogfa.com