دبیر فیزیک نوخندان

دبیر فیزیک نوخندان

به نام حق --- آموزشی- علمی و ...
دبیر فیزیک نوخندان

دبیر فیزیک نوخندان

به نام حق --- آموزشی- علمی و ...

دانشمندان موفق به آزمایش قوی‌ترین لیزر جهان شدند

کارشناسان مرکز احتراق ملی ایالات متحده امریکا در مجتمع آزمایشگاه های ملی لورنس لیورمور واقع در کالیفرنیا موفق به آزمایش قویترین لیزر جهان با قدرت 2 مگا ژول شده اند. این لیزر که اساساً برای تابش های 1.875 مگا ژولی تهیه شده بود، توانست بیش از انتظار ظاهر شده و رکوردهای جهانی را جابجا نماید.

متخصصان برای تشکیل این اشعه پرقدرت، بیش از 192 پرتوی لیزر را با هم ترکیب کرده و توانسته اند به قدرت اولیه 1.875 مگا ژول دست یابند و جالب اینکه نتیجه کار بهتر از پیش بینی ها بود و در زمان فکوس (تمرکز اشعه ها) نهایی، لیزر توانست رکورد 2.03 مگا ژولی را ثبت نماید. خوشبختانه توان خروجی آنقدر زیادتر از حد انتظار نشد که به اپتیک لیزر آسیبی وارد شود و دانشمندان توانستند آزمایش بعدی خود را 36 ساعت بعد تکرار کنند.

تمام ماجرا با یک لیزر منفرد آغاز شد که متخصصان آن‌را به 48 پرتوی مجزا تبدیل کردند. سپس با استفاده از آینه‌های مخصوص، پرتوهای ساتع شده را به داخل ابزار تقویت کننده‌ای که از پیش کارگذاشته بودند هدایت کردند. این تقویت کننده با استفاده از 7,680 لامپ فلش زنون توانست پرتو مورد نظر را تقویت نماید. بعد از چهار بار گردش انعکاسی نور، پرتوها را به 192 رشته اشعه تقسیم نمودند؛ اندازه این پرتوها به حدی است که می‌توان یک زمین فوتبال را با آن پوشش داد. بالاخره پس از حرکت چرخشی نور در داخل چرخه ایجاد شده، قدرت آن به حد مورد نظر رسید.

نتیجه آنکه کارشناسان مرکز احتراق ملی ایالات متحده امریکا توانستند از یک پرتوی لیزر بی‌جان یک میلیاردیم ژولی، پرتوی لیزر فرابنفش پرقدرت 2.03 میلیون ژولی را تولید نمایند. لازم به ذکر است که انرژی تولید شده در این آزمایش 1,000 مرتبه بیش از خروجی کلیه نیروگاه‌های موجود در خاک امریکا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد